یکشبه 18 خرداد 1404
تاریخ ایجاد: یکشبه 20 ابان 1397   تاریخ بروزرسانی: سه شبه 1 اسفند 1402   

 

تاریخچه،رسالت و برنامه عملیاتی گروه

 

 

 

این گروه فعالیت خود را ازسال ۱۳۶۶با پذیرش و آموزش دانشجویان مقطع کاردانی مدارک پزشکی دردانشکده پزشکی و پیراپزشکی آغاز نمود و درسال ۱۳۸۰ اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته مدارک پزشکی روزانه کرد.

 

به دنبال فراغت از تحصیل اولین دوره دانشجویان کارشناسی ، اقدام به پذیرش دانشجویان دوره شبانه کارشناسی ناپیوسته مدارک پزشکی درسال ۱۳۸۳نمود.

 

سال ۱۳۸۸ اولین ورودی دانشجویان کارشناسی پیوسته رشته فناوری اطلاعات سلامت در این گروه پذیرفته شدند و متعاقب آن مقطع کاردانی مدارک پزشکی در این گروه حذف گردید.

 

درسال ۱۳۹۲گروه پذیرای  اولین ورودی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت بود و دو سال پس ازآن درسال ۱۳۹۴ اولین ورودی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی دراین گروه پذیرفته شدند که تاکنون ادامه دارد.

 

در سال 1396 گروه پذیرای اولین ورودی مقطع دکتری تخصصی انفورماتیک پزشکی شد.

نام این گروه درگذشته آمار و مدارک پزشکی بوده که در ابتدای سال 96 به علوم اطلاعات سلامت تغییر نام داد.

 

اهداف و رسالت گروه

 

 

_ تربیت افراد خلاق، دارای روحیه همکاری و مشارکت، تفکر انتقادی و توانایی حل مسئله و داشتن با کیفیت ترین دانش و مهارت های لازم جهت ایفای نقش های چند وجهی در مدیریت و بهینه سازی اطلاعات مراقبت بهداشتی بیماران از جمله رسالت های این گروه می باشد

 

فارغ التحصیلان این رشته با فرا گیری دانش لازم در حوزه تخصصی خود می توانند متناسب با استانداردها و الزامات حرفه ای، اخلاقی، قانونی و سازمانی  برای تصدی و مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت آمادگی لازم را کسب کنند.

 

جمع آوری و پردازش داده ها و تحلیل شاخص های بهداشتی و هم چنین ارائه مشاوره های علمی در خصوص طراحی و توسعه سیستم های اطلاعات سلامت از جمله نقش هایی است که در رسالت آموزشی این گروه برای دانشجویان گنجانده شده است.

 

فارغ التحصیلان رشته های این گروه با به کارگیری تکنیک های ارزیابی سیستم های اطلاعات سلامت می توانند مزایا و معایب سیستم های طراحی شده را شناسایی  و در جهت بهینه سازی و اصلاح آنها مشاوره های لازم را ارائه نمایند.

 

در دنیای امروز، پیشرفت و ارتقا فرایند ارائه مراقبت بدون استفاده موثر از  اطلاعات و تکنولوژی های نوین  ممکن نخواهد بود بنابراین آموزش نیروی کارآزموده و متخصص، بومی سازی دانش و فناوری، ایجاد و گسترش فرهنگ، ابزارها و فرایند هایی در کشور که بتواند در راستای موارد ذیل تلاش کند، مهم ترین رسالتی است که تاسیس و گسترش رشته های زیر مجموعه گروه علوم اطلاعات سلامت را  با اهمیت می سازد.   

_ ایجاد زمینه های لازم به منظور تعریف، تبیین و استفاده از استانداردها و پروتکل های نوین فناوری اطلاعات در حوزه خدمات بهداشت و درمان

 

_ ایجاد و گسترش زمینه های ارتباط و همکاری بین مسئولین ذیربط و مراکز ارائه دهنده  خدمات بهداشتی و درمانی با متخصصین و فعالین در حوزه علوم اطلاعات سلامت

 

_ بکارگیری روش های سیستماتیک و استفاده از علوم رایانه ای برای ارتقا کیفیت بهداشت و درمان، صرفه جویی در هزینه های درمان و افزایش ارزش افزوده خدمات بهداشتی درمانی

 

_ ارتقا شناخت عموم افراد جامعه، همچنین مسئولین، متخصصین و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی از جایگاه و کاربرد رشته های انفورماتیک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت

 

 ارزشها:

گروه آموزشي فن آوري اطلاعات سلامت و مدارک پزشکي در راستاي تحقق رسالت خويش خود را متعهد به حفظ ارزشهاي ذيل مي داند:

1- شايسته پروري دانشجويان

2- نوآوري در ارائه خدمات آموزشي

3- رعايت موازين و ارزشهاي اخلاقي و اسلامي در محيط فرهنگي دانشکده

4- پايبندي به استانداردهاي حرفه اي در آموزش و پژوهش

5- نظم در ارائه خدمات آموزشي

6- عدالت محوري در برخورد با دانشجويان

7- رعايت موازين و ارزشهاي اخلاقي در پژوهش و آموزش

 

اهداف کلان:

 

توانمندی های  اختصاصی مورد انتظار  از دانش آموختگان به شرح زیر است:

  • پذیرش صحیح بیماران بستری، سرپایی و اورژانس در مراکز درمانی
  • ذخیره، بازیابی و به اشتراک گذاری اطلاعات
  • کدگذاری دقیق بیماری ها، اقدامات و مرگ و میر
  • مدیریت سیستم های اطلاعات بیمارستانی (HIS)
  • مدیریت آمار و فناوری اطلاعات
  • تهیه، پردازش، تفسیر و نمایش آمارهای مرتبط با سلامت
  • مدیریت کیفیت داده ها
  • ثبت بیماری ها و مدیریت نظام ثبت بیماری ها
  • استفاده از فناوری های اطلاعاتی در حوزه سلامت
  • پاسخگویی به مراجعات قانونی بیماران و مراجع قانونی ذیصلاح
  • حفاظت از امنیت اطلاعات سلامت
  • بکارگیری اطلاعات بالینی و اداری
  • پیگیری و رسیدگی به مستندات ترخیصی بیماران جهت امور بیمه ای و محاسبه هزینه ها

 

 

وظایف حرفه ای دانش آموختگان در جایگاه شغلی خود به شرح زیر است :

  • مدیریت انواع سیستم های اطلاعاتی و امنیت  آنها
  • مدیریت آمار
  • پرونده خوانی وتخصیص کدها بر اساس تشخیص اصلی
  • تشکیل و تحلیل انواع پرونده های پزشکی
  • اخذ رضایت قانونی از بیماران و حفظ محرمانگی اطلاعات پرونده پزشکی
  • محاسبه شاخص های ارزیابی فرایندهای سازمان
  • اعتباربخشی سازمانی
  • بررسی اسناد و مدارک بیماران
  • بکارگیری کتاب تعرفه ارزش نسبی
  • تهیه و ارسال مستندات مورد نیاز مراجع قانونی با رعایت  اصول محرمانگی
  • بازدید از مراکز درمانی بر اساس دستورالعمل های ابلاغی به عنوان عضوی از تیم بازدید کننده

 

انتظارات اخلاقی از فراگیران :

  • منشور حقوقی بیماران را به خصوص حفظ محرمانگی و امنیت اطلاعت و حریم شخصی رادقیقا" رعایت نمایند .
  • مقررات مربوط به امنیت اطلاعات در سیستم های اطلاعاتی را رعایت نمایند
  • مقررات مرتبط با حفاظت و ایمنی ( safety ) بیماران ، کارکنان و محیط کار را دقیقا رعایت نمایند .
  • حرفه ای گرایی (Professionalism) را رعایت نمایند
  • از منابع و تجهیزاتی که تحت هر شرایط با آن کار می کنند محافظت نمایند .
  • در انجام پژوهشهای مربوط به رشته ، نکات اخلاق پژوهش را رعایت نمایند