یکشبه 18 خرداد 1404

اهداف:

 

هدف کلی:

تربيت دانش آموختگاني كه دانش، مهارت و نگرش توسعه يافته اي نسبت به وظايف و نقش هاي مديريتی در نهاد هاي مختلف بهداشتی و درمانی داشته باشند.

 

اهداف اختصاصی:

  • ارتقا کمی و کيفی ابعاد آموزشی و پژوهشی گروه با هدف تربيت دانش آموختگان متعهد ، متخصص و خلاق
  • ارتقا توانمندی های اعضای هيات علمی در ابعاد آموزشی ، پژوهشی ، فرهنگی و اجرایی
  • استفاده از روش ها و فنون مدرن در تدریس مطالب آموزشی به فراگیران و دانشجویان
  • توسعه و تجهیز فضای فيزیکی آموزشی و پژوهشی گروه مطابق با نیازها و استانداردهای روز
  • توسعه همکاری های علمی و کاربردی بين بخشی و فرابخشی با مراکز و دانشگاه های معتبر
  • ارتقاء کمی و کیفی برون داده های پژوهشی گروه
  • ارتقاء کیفیت برنامه کارآموزی گروه
  •  توسعه آموزش مجازی در گروه
  • کاهش سنوات دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه
  • افزایش قبولی دانشجویان گروه آموزشی در آزمون های مقاطع بالاتر
  • کسب رتبه دانشجویان گروه آموزشی در آزمون های جامع کشوری از قبیل المپیاد علمی
  •  توسعه ارتباط با دانش آموختگان و ارتقاء توانمندی ها و صلاحیت های آنان
 

استراتژی:

  • توسعه رشته های تحصيلی گروه ازطریق تدوین، پيشنهاد رشته ها و مقاطع تحصیلی جدید
  • همکاری در تدوین بازنگری و توسعه کوریکولوم های آموزشی مرتبط
  • اجرای ارزشيابی درونی گروه
  • نیاز سنجی از اساتید در خصوص توانمندی های لازم برای ایشان و اولویت بندی و برنامه ریزی دوره های آموزشی پیشنهادی
  • تدوین طرح درس های استاندارد و مطابق با توانمندی های لازم
  • بازنگری و تدوین حداقل توانمندی ها بر اساس استانداردها در زمينه تئوری و عملی
  • برگزاری کارگاه های تخصصی آموزش اعضای هیات علمی و مدیران نظام سلامت
  • برنامه ریزی جهت بهبود مهارت های دانشجویان با استفاده از روش های جدید آموزش
  • اصلاح و تبیین فرآیندهای آموزشی و مشخص کردن زمان انجام هر فرآیند آموزشی و اعلام آن به دانشجویان
  • افزایش تعداد اساتید راهنما و مشاور پایان نامه ها جهت تسریع انجام پایان نامه
  • جلب مشارکت و همکاری مراکز مرتبط، افراد و متخصصان مربوطه جهت تسریع فرآیند جمع آوری، تحلیل و پردازش داده برای پایان نامه ها
  • توسعه همکاری های اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده
  • افزايش تعداد پروژه های تحقيقاتی مشترک با دانشکده های داخلی و خارجی
  • افزایش شرکت در سمينارها و مجامع علمی و اعطا فرصت مطالعاتی به اعضای هيات علمی
  • انعقاد تفاهم نامه های همکاری و استفاده از اساتيد برجسته سایر مراکز علمی به منظور تبادل اطالعات و تجربيات
  • بستر سازی و تجهیز و توسعه سخت افزاری و نرم افزار ی محیط های آموزشی لازم
  • ارتقا کمی و کيفی تجهيزات و تکنولوژی آموزشی
  • ارتقا امکانات و مهارتهای پژوهشی
  • ارتقا توانمندی پژوهشی دانشجویان
  • بکارگيری روشهای نوین آموزشی

 

 

 

نقش دانش آموختگان:

مدیریتی – اقتصادی و مالی – سیاستگذاری – آموزشی – پژوهشی

  • دانش آموختگان برای مشاغل و پست‌های کارشناس – کارشناس ارشد و مدیریت مؤسسات و سازمانهای نظام سلامت کشور اعم از عمومی یا تخصصی، دولتی یا خصوصی ، کلینیک ها، شبکه‌های بهداشتی و درمانی آماده می‌شوند .
  • ایفای نقش‌های مدیریتی، اداری، اقتصادی، کارشناس آموزش یا پژوهش، کارشناس بهداشتی یا درمانی و کارآفرینی در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی

 

وظایف و توانمندی های دانش آموختگان:

 

    الف) مدیریتی:

  • اداره امور بیمارستانها و واحدهای بهداشتی و درمانی براساس شیوه ها و روشهای مدیریتی نو و اثربخش و متناسب با سازمانهای عرضه کننده خدمات بهداشتی و درمانی
  • برخورداری از دانش و مهارت های مدیریتی و هماهنگی فعالیت ها و منابع سازمان از جمیع ابعاد آن (بهداشتی، درمانی، انسانی، فیزیکی، مالی، اطلاعاتی و ...)
  • هدایت و مدیریت گزینش، استخدام و آموزش پرسنل
  • هدایت، سرپرستی و ارزیابی فعالیت های کاری پزشکان، پرستاران، کارمندان دفتری، گروه فنی، خدمات، نگهداری و دیگر کارکنان
  • هماهنگی بین بخشی و سازمانی

    ب) اقتصادی و مالی:

  • مدیریت مالی و حسابداری
  • برنامه ریزی مالی و بودجه
  • کنترل و سازماندهی امور مالی

    ج) سیاستگذاری

  • شناخت و سنجش نيازها
  • تعيين اولويت و هدف گذاري
  • تحليل اقتصادی
  • تحليل مدلهاي ارائه خدمات
  • تحليل نظامهاي ارائه خدمات
  • توسعه و اجرای سیاست ها و رویه های سازمانی

د) آموزش:

  • آموزش مسائل مربوط به رشته به ذینفعان: با فنون و تکنیک های آموزشی آشنا باشد و از آنها به نحو درست جهت اثربخشی آموزش خود استفاده نماید.
  • مشاركت در تدوين برنامه هاي آموزشي
  • مشاركت در ارزيابي و نظارت بر برنامه هاي آموزشي

 

    ه) پژوهش

  • پژوهش و تحقیق در زمینه چالش های سیستم بهداشتی و درمانی کشور و ارائه راهکارهای مناسب در جهت حل و رفع آنها
  • طراحی روشهای کارآمد و اثربخش در زمینه رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بهداشت
  •  مشاركت در ارزيابي و نظارت بر طرحهاي  آموزشي