اهداف:
هدف کلی:
تربيت دانش آموختگاني كه دانش، مهارت و نگرش توسعه يافته اي نسبت به وظايف و نقش هاي مديريتی در نهاد هاي مختلف بهداشتی و درمانی داشته باشند.
اهداف اختصاصی:
-
ارتقا کمی و کيفی ابعاد آموزشی و پژوهشی گروه با هدف تربيت دانش آموختگان متعهد ، متخصص و خلاق
-
ارتقا توانمندی های اعضای هيات علمی در ابعاد آموزشی ، پژوهشی ، فرهنگی و اجرایی
-
استفاده از روش ها و فنون مدرن در تدریس مطالب آموزشی به فراگیران و دانشجویان
-
توسعه و تجهیز فضای فيزیکی آموزشی و پژوهشی گروه مطابق با نیازها و استانداردهای روز
-
توسعه همکاری های علمی و کاربردی بين بخشی و فرابخشی با مراکز و دانشگاه های معتبر
-
ارتقاء کمی و کیفی برون داده های پژوهشی گروه
-
ارتقاء کیفیت برنامه کارآموزی گروه
-
توسعه آموزش مجازی در گروه
-
کاهش سنوات دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه
-
افزایش قبولی دانشجویان گروه آموزشی در آزمون های مقاطع بالاتر
-
کسب رتبه دانشجویان گروه آموزشی در آزمون های جامع کشوری از قبیل المپیاد علمی
-
توسعه ارتباط با دانش آموختگان و ارتقاء توانمندی ها و صلاحیت های آنان
استراتژی:
-
توسعه رشته های تحصيلی گروه ازطریق تدوین، پيشنهاد رشته ها و مقاطع تحصیلی جدید
-
همکاری در تدوین بازنگری و توسعه کوریکولوم های آموزشی مرتبط
-
اجرای ارزشيابی درونی گروه
-
نیاز سنجی از اساتید در خصوص توانمندی های لازم برای ایشان و اولویت بندی و برنامه ریزی دوره های آموزشی پیشنهادی
-
تدوین طرح درس های استاندارد و مطابق با توانمندی های لازم
-
بازنگری و تدوین حداقل توانمندی ها بر اساس استانداردها در زمينه تئوری و عملی
-
برگزاری کارگاه های تخصصی آموزش اعضای هیات علمی و مدیران نظام سلامت
-
برنامه ریزی جهت بهبود مهارت های دانشجویان با استفاده از روش های جدید آموزش
-
اصلاح و تبیین فرآیندهای آموزشی و مشخص کردن زمان انجام هر فرآیند آموزشی و اعلام آن به دانشجویان
-
افزایش تعداد اساتید راهنما و مشاور پایان نامه ها جهت تسریع انجام پایان نامه
-
جلب مشارکت و همکاری مراکز مرتبط، افراد و متخصصان مربوطه جهت تسریع فرآیند جمع آوری، تحلیل و پردازش داده برای پایان نامه ها
-
توسعه همکاری های اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده
-
افزايش تعداد پروژه های تحقيقاتی مشترک با دانشکده های داخلی و خارجی
-
افزایش شرکت در سمينارها و مجامع علمی و اعطا فرصت مطالعاتی به اعضای هيات علمی
-
انعقاد تفاهم نامه های همکاری و استفاده از اساتيد برجسته سایر مراکز علمی به منظور تبادل اطالعات و تجربيات
-
بستر سازی و تجهیز و توسعه سخت افزاری و نرم افزار ی محیط های آموزشی لازم
-
ارتقا کمی و کيفی تجهيزات و تکنولوژی آموزشی
-
ارتقا امکانات و مهارتهای پژوهشی
-
ارتقا توانمندی پژوهشی دانشجویان
-
بکارگيری روشهای نوین آموزشی
نقش دانش آموختگان:
مدیریتی – اقتصادی و مالی – سیاستگذاری – آموزشی – پژوهشی
-
دانش آموختگان برای مشاغل و پستهای کارشناس – کارشناس ارشد و مدیریت مؤسسات و سازمانهای نظام سلامت کشور اعم از عمومی یا تخصصی، دولتی یا خصوصی ، کلینیک ها، شبکههای بهداشتی و درمانی آماده میشوند .
-
ایفای نقشهای مدیریتی، اداری، اقتصادی، کارشناس آموزش یا پژوهش، کارشناس بهداشتی یا درمانی و کارآفرینی در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی
وظایف و توانمندی های دانش آموختگان:
الف) مدیریتی:
-
اداره امور بیمارستانها و واحدهای بهداشتی و درمانی براساس شیوه ها و روشهای مدیریتی نو و اثربخش و متناسب با سازمانهای عرضه کننده خدمات بهداشتی و درمانی
-
برخورداری از دانش و مهارت های مدیریتی و هماهنگی فعالیت ها و منابع سازمان از جمیع ابعاد آن (بهداشتی، درمانی، انسانی، فیزیکی، مالی، اطلاعاتی و ...)
-
هدایت و مدیریت گزینش، استخدام و آموزش پرسنل
-
هدایت، سرپرستی و ارزیابی فعالیت های کاری پزشکان، پرستاران، کارمندان دفتری، گروه فنی، خدمات، نگهداری و دیگر کارکنان
-
هماهنگی بین بخشی و سازمانی
ب) اقتصادی و مالی:
-
مدیریت مالی و حسابداری
-
برنامه ریزی مالی و بودجه
-
کنترل و سازماندهی امور مالی
ج) سیاستگذاری
-
شناخت و سنجش نيازها
-
تعيين اولويت و هدف گذاري
-
تحليل اقتصادی
-
تحليل مدلهاي ارائه خدمات
-
تحليل نظامهاي ارائه خدمات
-
توسعه و اجرای سیاست ها و رویه های سازمانی
د) آموزش:
-
آموزش مسائل مربوط به رشته به ذینفعان: با فنون و تکنیک های آموزشی آشنا باشد و از آنها به نحو درست جهت اثربخشی آموزش خود استفاده نماید.
-
مشاركت در تدوين برنامه هاي آموزشي
-
مشاركت در ارزيابي و نظارت بر برنامه هاي آموزشي
ه) پژوهش
-
پژوهش و تحقیق در زمینه چالش های سیستم بهداشتی و درمانی کشور و ارائه راهکارهای مناسب در جهت حل و رفع آنها
-
طراحی روشهای کارآمد و اثربخش در زمینه رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بهداشت
-
مشاركت در ارزيابي و نظارت بر طرحهاي آموزشي