یکشبه 18 خرداد 1404

بسمه تعالی

 

واحد هماهنگی دفاتر توسعه:

با توجه به احساس نياز در زمينه مشخص كردن جايگاه، شرح وظايف و چارت سازماني دفاتر توسعه آموزش دانشكده ها و بيمارستان ها و ارتباط آن ها با EDC دانشگاه؛ طرح تبيين جايگاه دفاتر توسعه آموزش دانشكده ها و بيمارستان هاي تابعه در مركز مطالعات و توسعه به اجرا درآمد. اين فعاليت ها تحت عنوان "واحد هماهنگي دفاتر توسعه " در مرکز مطالعات و توسعه سازماندهي گرديده و هدف كلي آن به روزآوري و اجرايي كردن جايگاه دفاتر توسعه آموزش در دانشكده ها و بيمارستانهاي آموزشي دانشگاه
مي باشد.

جهت رسيدن به اين هدف،واحد هماهنگي دفاتر توسعه در راستاي نقشه علمي دانشگاه و چشم انداز نظام علم؛ فناوري و نوآوري دانشگاه و با مد نظر قرار دادن آئين نامه " شرح وظايف مراكز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي و دفاتر توسعه آموزش دانشگاههاي علوم پزشكي " مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي عمل مي نمايد.

 

اهداف:

  • برقراري ارتباط موثر با دفاتر توسعه
  • بسترسازي براي فعاليتهاي اجرايي دفاتر توسعه از طريق جلب حمايت ، امكانات و بودجه هاي مورد لزوم
  • توانمندسازي اعضاء دفاتر توسعه
  • توانمندسازي اعضاء هيئت علمي به پيشنهاد دفاتر توسعه
  • شناسايي افراد / فرايندهاي برتر آموزشي
  • ارزشگذاري و برجسته سازي فرايندهاي برتر
  • به روزآوری و تبیین جايگاه دفاتر توسعه آموزش و ارتباط آن با EDC
  • به روزآوری و بازنگری نمودار فعاليت EDO
  • به روزآوری و بازنگری شرح وظايف EDO
  • ارائه مشاوره به مسئولان دفاتر توسعه دانشکده ها و بیمارستان ها
  • مستند سازی فعالیت های انجام شده توسط دفاتر توسعه دانشکده ها و بیمارستان ها
  • تعیین اولویت فعالیت ‌های مورد نظر واحدهای مختلف مرکز مطالعات و توسعه آموزش

 اقدامات مهم در دست اجرا:

  1. تعیین یک نفر به عنوان مسئولEDO ها در مرکزEDC
  2. تشکیل.جلسه مشترک بین دفاتر توسعه دانشکده های داروسازی، پرستاری و مامایی رازی و مدیریت؛ و بهداشت جهت بحث پیرامون مسائل دفاتر توسعه
  3. تدوین آئین نامه شرح وظایف دفتر مطالعات و توسعه

 

 

ردیف

عنوان استاندارد

شاخص

1

همکاری در تدوین و اجرای و پایش برنامه استراتژیک دانشکده

- وجود تیم طراحی برنامه

- وجود برنامه برای پایش، ارزشیابی و اجرای برنامه استراتژیک در هر سال

2

همکاری و تعامل با سایر نهادهای دانشگاه

- شرکت در جلسات شورای آموزشی دانشکده

- شرکت در جلسات شورای آموزشی بیمارستان­ها در صورت لزوم

- وجود برنامه ارزیابی عملکرد در دفاتر جهت ارائه به مرکز مطالعات و توسعه

3

فعالیت دفاتر به صورت تمام وقت

- حضور دائمی مسئول یا کارشناس جهت پاسخگویی به مراجعین

- تسلط کامل مسئول یا کارشناس به تمامی حوزه­های مربوطه (برنامه­ریزی آموزشی، ارزشیابی، ارزیابی درونی، پژوهش در آموزش، رشد و بالندگی اعضای هیأت علمی و استعدادهای درخشان)

4

حوزه برنامه­ریزی آموزشی

- تعداد طرح درس­های ارائه شده در هر نیمسال توسط عضو هیأت علمی بر اساس دروس ارائه شده در آن نیمسال

- تعداد اعضای هیأت علمی که طرح درس­ها را ارائه داده­اند به نسبت اعضای هیأت علمی کل دانشکده

- ارزشیابی طرح درس­های ارائه شده و بازخورد آن به مرکز مطالعات و توسعه

- برنامه­ریزی جهت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد جهت فعالیت در مرکز مهارت های بالینی و ارائه گزارش به مرکز مطالعات و توسعه

- برنامه ریزی جهت برگزاری جلسات آموزش پاسخگو و ارائه گزارش جلسات به مرکز مطالعات و توسعه

5

حوزه استعدادهای درخشان

- شناسایی، آموزش و تشویق دانشجویان استعداد درخشان و بازخورد این فعالیت­ها به مرکز مطالعات و توسعه

- تشکیل کمیته دانشجویی و نظر سنجی از دانشجویان و بازخورد آن به مرکز توسعه

6

حوزه رشد و بالندگی اعضای هیأت علمی

- برگزاری کارگاه­های آموزشی اساتید حداقل ....... در هر شش ماه (یک ترم)

- همکاری در انجام نیازسنجی و برگزاری کارگاه­های آموزشی مورد نیاز اعضای هیأت علمی در مقاطع مختلف (تازه وارد، مرحله میانی خدمت، سطوح بالای خدمت) و بازخورد آن به مرکز توسعه

- کاربردی نمودن مطالب آموزش داده شده در کارگاه برای اعضای هیأت علمی

- شناسایی و تشویق اعضای هیأت علمی توانمند برای فعالیت در دفتر توسعه و ارائه سخنرانی در کارگاه­ها و معرفی آنها به مرکز مطالعات و توسعه

- جهت اثر بخش­تر شدن برنامه­ها و اصلاح آن­ها بر اساس نظر اعضای هیأت علمی ارزشیابی از کارگاه پس از اجرای آن صورت گیرد و بازخورد نتایج آن به مرکز توسعه

7

حوزه ارزشیابی

- برنامه­ریزی و شرکت فعالانه دانشجویان در زمینه ارزشیابی

- انجام ارزشیابی اساتید و ارائه مستندات به مرکز مطالعات و توسعه

8

حوزه ارزیابی درونی

- مشارکت در انجام ارزیابی درونی و بیرونی

9

حوزه پژوهش در آموزش

- تعداد طرح­های ارائه شده اعضای هیأت علمی دانشکده در زمینه پژوهش در آموزش و ارسال آنها به مرکز مطالعات و توسعه

 

 

  1. مشخص کردن وظایف کمیته های دفاتر توسعه
  2. برگزاری منظم جلسات در دفاتر توسعه دانشکده ها و رسیدگی به پیشنهادات و مشکلات ارائه شده از سوی دانشکده ها
  3. پیگیری گزارش عملکرد فعالیتهای دفاتر توسعه
  4. پیگیری برنامه عملیاتی دفاتر توسعه برای سال جدید

 

فعالیتهای مهم:

  1. پایش و نظارت EDC بر اجرای برنامه ها و فعالیتهای EDO توسط واحد نظارت بر دفاتر توسعه در EDC)
  2. انجام نيازسنجي در زمينه آموزشهاي اعضاء هيئت علمي دفاتر توسعه
  3. تعيين و ابلاغ اولويتهاي عملكرد دفاتر توسعه در راستاي رسالت و برنامه هاي ساليانه مركز توسعه
  4. نظارت و ارزشيابي و بازخورد بر عملكرد دفاتر توسعه براساس آئين نامه وزارتي و سياستهاي دانشگاهي
  5. زمينه سازي ارتقاء عملكرد اعضاء هيئت علمي و دفاتر توسعه با بهره گيري از سياستهاي تشويقي در هر زمينه
  6. بازنگری سایت توسط دفاتر توسعه هر دانشکده
  7. ژورنال کلاب و برگزاری آن در دانشکده ها
  8. برگزاری دوره های کوتاه مدت که مجری آنها مرکز توسعه باشد
  9. توانمند نمودن اعضای دفاتر توسعه با طراحی و برگزاری کارگاهایی توسط EDC در خصوص آشنا ساختن و شفاف سازی وظایف و نقش EDO و جایگاه آن
  10. توجیه نمودن اعضاء هیات علمی نسبت به وظایف و جایگاه EDO
  11. تشویق عضو هیئت علمی دفاتر توسعه (پرداخت حق التدریس تشویقی (واحد اجرایی) - دادن حق مدیریت بیشتر -دادن امتیاز اجرایی برای ارتقاء – رسیدگی به پرونده ارتقاء زودتر از موعد)
  12. برگزاری جلسات هماهنگی دفاتر توسعه حداقل 4 جلسه در سال
  13. بازدیدهای منظم و دوره ای و بررسی عملکرد دفاتر توسعه دانشکده ها و ارائه بازخورد جهت بهبود به آنها
  14. بازنگری مستمر ساختار و شرح وظایف دفاتر توسعه توسطEDC
  15. ایجاد انگیزه و جلب حمایت دفاتر توسعه از طریق فراهم سازی امکانات و بودجه ها و اعتبارات کافی جهت فعالیت دفاتر