بسمه تعالی
واحد هماهنگی دفاتر توسعه:
با توجه به احساس نياز در زمينه مشخص كردن جايگاه، شرح وظايف و چارت سازماني دفاتر توسعه آموزش دانشكده ها و بيمارستان ها و ارتباط آن ها با EDC دانشگاه؛ طرح تبيين جايگاه دفاتر توسعه آموزش دانشكده ها و بيمارستان هاي تابعه در مركز مطالعات و توسعه به اجرا درآمد. اين فعاليت ها تحت عنوان "واحد هماهنگي دفاتر توسعه " در مرکز مطالعات و توسعه سازماندهي گرديده و هدف كلي آن به روزآوري و اجرايي كردن جايگاه دفاتر توسعه آموزش در دانشكده ها و بيمارستانهاي آموزشي دانشگاه
مي باشد.
جهت رسيدن به اين هدف،واحد هماهنگي دفاتر توسعه در راستاي نقشه علمي دانشگاه و چشم انداز نظام علم؛ فناوري و نوآوري دانشگاه و با مد نظر قرار دادن آئين نامه " شرح وظايف مراكز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي و دفاتر توسعه آموزش دانشگاههاي علوم پزشكي " مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي عمل مي نمايد.
اهداف:
-
برقراري ارتباط موثر با دفاتر توسعه
-
بسترسازي براي فعاليتهاي اجرايي دفاتر توسعه از طريق جلب حمايت ، امكانات و بودجه هاي مورد لزوم
-
توانمندسازي اعضاء دفاتر توسعه
-
توانمندسازي اعضاء هيئت علمي به پيشنهاد دفاتر توسعه
-
شناسايي افراد / فرايندهاي برتر آموزشي
-
ارزشگذاري و برجسته سازي فرايندهاي برتر
-
به روزآوری و تبیین جايگاه دفاتر توسعه آموزش و ارتباط آن با EDC
-
به روزآوری و بازنگری نمودار فعاليت EDO
-
به روزآوری و بازنگری شرح وظايف EDO
-
ارائه مشاوره به مسئولان دفاتر توسعه دانشکده ها و بیمارستان ها
-
مستند سازی فعالیت های انجام شده توسط دفاتر توسعه دانشکده ها و بیمارستان ها
-
تعیین اولویت فعالیت های مورد نظر واحدهای مختلف مرکز مطالعات و توسعه آموزش
اقدامات مهم در دست اجرا:
-
تعیین یک نفر به عنوان مسئولEDO ها در مرکزEDC
-
تشکیل.جلسه مشترک بین دفاتر توسعه دانشکده های داروسازی، پرستاری و مامایی رازی و مدیریت؛ و بهداشت جهت بحث پیرامون مسائل دفاتر توسعه
-
تدوین آئین نامه شرح وظایف دفتر مطالعات و توسعه
ردیف
|
عنوان استاندارد
|
شاخص
|
1
|
همکاری در تدوین و اجرای و پایش برنامه استراتژیک دانشکده
|
- وجود تیم طراحی برنامه
- وجود برنامه برای پایش، ارزشیابی و اجرای برنامه استراتژیک در هر سال
|
2
|
همکاری و تعامل با سایر نهادهای دانشگاه
|
- شرکت در جلسات شورای آموزشی دانشکده
- شرکت در جلسات شورای آموزشی بیمارستانها در صورت لزوم
- وجود برنامه ارزیابی عملکرد در دفاتر جهت ارائه به مرکز مطالعات و توسعه
|
3
|
فعالیت دفاتر به صورت تمام وقت
|
- حضور دائمی مسئول یا کارشناس جهت پاسخگویی به مراجعین
- تسلط کامل مسئول یا کارشناس به تمامی حوزههای مربوطه (برنامهریزی آموزشی، ارزشیابی، ارزیابی درونی، پژوهش در آموزش، رشد و بالندگی اعضای هیأت علمی و استعدادهای درخشان)
|
4
|
حوزه برنامهریزی آموزشی
|
- تعداد طرح درسهای ارائه شده در هر نیمسال توسط عضو هیأت علمی بر اساس دروس ارائه شده در آن نیمسال
- تعداد اعضای هیأت علمی که طرح درسها را ارائه دادهاند به نسبت اعضای هیأت علمی کل دانشکده
- ارزشیابی طرح درسهای ارائه شده و بازخورد آن به مرکز مطالعات و توسعه
- برنامهریزی جهت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد جهت فعالیت در مرکز مهارت های بالینی و ارائه گزارش به مرکز مطالعات و توسعه
- برنامه ریزی جهت برگزاری جلسات آموزش پاسخگو و ارائه گزارش جلسات به مرکز مطالعات و توسعه
|
5
|
حوزه استعدادهای درخشان
|
- شناسایی، آموزش و تشویق دانشجویان استعداد درخشان و بازخورد این فعالیتها به مرکز مطالعات و توسعه
- تشکیل کمیته دانشجویی و نظر سنجی از دانشجویان و بازخورد آن به مرکز توسعه
|
6
|
حوزه رشد و بالندگی اعضای هیأت علمی
|
- برگزاری کارگاههای آموزشی اساتید حداقل ....... در هر شش ماه (یک ترم)
- همکاری در انجام نیازسنجی و برگزاری کارگاههای آموزشی مورد نیاز اعضای هیأت علمی در مقاطع مختلف (تازه وارد، مرحله میانی خدمت، سطوح بالای خدمت) و بازخورد آن به مرکز توسعه
- کاربردی نمودن مطالب آموزش داده شده در کارگاه برای اعضای هیأت علمی
- شناسایی و تشویق اعضای هیأت علمی توانمند برای فعالیت در دفتر توسعه و ارائه سخنرانی در کارگاهها و معرفی آنها به مرکز مطالعات و توسعه
- جهت اثر بخشتر شدن برنامهها و اصلاح آنها بر اساس نظر اعضای هیأت علمی ارزشیابی از کارگاه پس از اجرای آن صورت گیرد و بازخورد نتایج آن به مرکز توسعه
|
7
|
حوزه ارزشیابی
|
- برنامهریزی و شرکت فعالانه دانشجویان در زمینه ارزشیابی
- انجام ارزشیابی اساتید و ارائه مستندات به مرکز مطالعات و توسعه
|
8
|
حوزه ارزیابی درونی
|
- مشارکت در انجام ارزیابی درونی و بیرونی
|
9
|
حوزه پژوهش در آموزش
|
- تعداد طرحهای ارائه شده اعضای هیأت علمی دانشکده در زمینه پژوهش در آموزش و ارسال آنها به مرکز مطالعات و توسعه
|
-
مشخص کردن وظایف کمیته های دفاتر توسعه
-
برگزاری منظم جلسات در دفاتر توسعه دانشکده ها و رسیدگی به پیشنهادات و مشکلات ارائه شده از سوی دانشکده ها
-
پیگیری گزارش عملکرد فعالیتهای دفاتر توسعه
-
پیگیری برنامه عملیاتی دفاتر توسعه برای سال جدید
فعالیتهای مهم:
-
پایش و نظارت EDC بر اجرای برنامه ها و فعالیتهای EDO توسط واحد نظارت بر دفاتر توسعه در EDC)
-
انجام نيازسنجي در زمينه آموزشهاي اعضاء هيئت علمي دفاتر توسعه
-
تعيين و ابلاغ اولويتهاي عملكرد دفاتر توسعه در راستاي رسالت و برنامه هاي ساليانه مركز توسعه
-
نظارت و ارزشيابي و بازخورد بر عملكرد دفاتر توسعه براساس آئين نامه وزارتي و سياستهاي دانشگاهي
-
زمينه سازي ارتقاء عملكرد اعضاء هيئت علمي و دفاتر توسعه با بهره گيري از سياستهاي تشويقي در هر زمينه
-
بازنگری سایت توسط دفاتر توسعه هر دانشکده
-
ژورنال کلاب و برگزاری آن در دانشکده ها
-
برگزاری دوره های کوتاه مدت که مجری آنها مرکز توسعه باشد
-
توانمند نمودن اعضای دفاتر توسعه با طراحی و برگزاری کارگاهایی توسط EDC در خصوص آشنا ساختن و شفاف سازی وظایف و نقش EDO و جایگاه آن
-
توجیه نمودن اعضاء هیات علمی نسبت به وظایف و جایگاه EDO
-
تشویق عضو هیئت علمی دفاتر توسعه (پرداخت حق التدریس تشویقی (واحد اجرایی) - دادن حق مدیریت بیشتر -دادن امتیاز اجرایی برای ارتقاء – رسیدگی به پرونده ارتقاء زودتر از موعد)
-
برگزاری جلسات هماهنگی دفاتر توسعه حداقل 4 جلسه در سال
-
بازدیدهای منظم و دوره ای و بررسی عملکرد دفاتر توسعه دانشکده ها و ارائه بازخورد جهت بهبود به آنها
-
بازنگری مستمر ساختار و شرح وظایف دفاتر توسعه توسطEDC
-
ایجاد انگیزه و جلب حمایت دفاتر توسعه از طریق فراهم سازی امکانات و بودجه ها و اعتبارات کافی جهت فعالیت دفاتر