فلسفه (ارزش ها و باورهای گروه):
در این گروه بر ارزش های زیر تأكید می شود:
- احترام به کرامت و حقوق انسان ها و رعایت حق همه افراد در دسترسی به اطلاعات بهداشتی درمانی مورد نیاز
- رعایت حق کپی رایت و مالکیت معنوی
- خودداری از سوگیری در دسترس قرار دادن اطلاعات
- در دسترس قرار دادن اطلاعات با کیفیت و دقت در انتخاب منابع و اطلاعات چراکه می تواند در فرایند پژوهش، بهداشت و درمان تأثير جدی داشته باشد.
- رعایت اخلاق حرفه ای
- احترام به محرمانگی اطلاعات سلامت ارائه شده به کاربران
- آموزش مداوم و مادام العمر اطلاعات سلامت
- محترم شمردن جریان آزادی اطلاعات سلامت عمومی
- مسئولیت پذیری اجتماعی در زمینه ارائه اطلاعات سلامت
دورنما (چشم انداز گروه):
انتظار می رود در ۱۰ سال آینده با حضور فارغ التحصیلان این گروه در حوزه های مرتبط، نیازهای واحدهای مرتبط به خدمات این رشته برآورده شده، شاخصهای کیفی خدمات مرتبط با رشته، ارتقاء یابد و آموزش این رشته در حد استانداردهای جهانی قرار گیرد.
رسالت (ماموریت گروه):
رسالت این گروه، تربیت نیروهای آگاه، متعهد و کارآمد به مسائل علمی روز، توانمند، مسئولیت پذیر و حساس به سلامت افراد جامعه در حیطه اطلاع رسانی پزشکی است که تخصص خود را در زمینه های گزینش منابع، سازماندهی، جستجو و بازیابی اطلاعات، ارائه مسیرهای دستیابی به منابع اطلاعاتی صحيح، شناخت و نحوه استفاده از آن ها، و در نهایت استفاده از اطلاعات معتبر در امر بهداشت و درمان در اختیار جامعه قرار دهند.
پیامدهای مورد انتظار از دانش آموختگان :
-
مدیریت بخش های مختلف کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی بهتر و تخصصی تر انجام شود. برای نمونه با وجود دانش آموختگان این گروه در کتابخانه، بر امر نیاز سنجی اطلاعات سلامت جامعه اطلاعاتی نظارت بهتری صورت گیرد که به تبع آن شاهد مجموعه ای پر بارتر و کاربر پسندتر در کتابخانه ها باشیم.
-
به دلیل آشنایی و آموزش دانش آموختگان این حوزه با مقوله های علم سنجی و وبسنجی، واحدهای علم سنجی و وبسنجی دانشگاه ها و مراکز، بهتر می توانند به ارزیابی برونداد علمی موسسات و محمل های اطلاعاتی همچون مجلات کمک نمایند.
-
به دلیل شناخت دانش آموختگان این حوزه با روش تحقیق و فراگیری مهارت های جستجو و بازیابی اطلاعات، فرایندهای پژوهشی تسهیل می یابد و می توانند در تیم های پیشگیری و درمان، خدمات مشاوره ای اطلاعات سلامت ارائه نمایند و در دفاتر نشر همکاری نمایند. همچنین در کمک به افزایش سواد اطلاعات سلامت جامعه نقش موثری ایفا کنند.
اهداف کلی گروه :
-
تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در زمینه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی برای کشور
-
ارتقاء شاخصهای کیفی مرتبط
-
افزایش سطح سواد سلامت در جامعه و کاربران
نقش های دانش آموختگان در جامعه :
آموزشی * پژوهشی * مشاوره ای * پیشگیری * مدیریتی *
توانمندی و مهارت های مورد انتظار برای دانش آموختگان (Expected Competencies )
الف: توانمندی های پایه مورد انتظار: (General Competencies)
توانمندی های عمومی مورد انتظار برای دانش آموختگان این گروه عبارتند از:
- مهارتهای ارتباطی – تعاملی: فارغ التحصیل باید از توان تعامل و ارتباطی خوبی با قشرهای مختلف مخاطب برخوردار باشد.
- آموزش مسائل مربوط به رشته به ذینفعان: با فنون و تکنیک های آموزشی آشنا باشد و از آنها به نحو درست جهت اثربخشی آموزش خود استفاده نماید.
- پژوهش و نگارش مقالات علمی: از توان بالایی در هدایت پژوهش و تولید علم و تهیه مقاله و دیگر انواع تولیدات علمی برخوردار باشد.
- تفکر نقادانه و مهارت های حل مسئله: از مهارت های حل مسأله برخوردار باشد تا در شرایط مختلف بر حسب شواهد تصمیم درست را اتخاذ نماید.
- مهارت های مدیریتی ( سیاستگذاری - برنامه ریزی - سازماندهی پایش، نظارت و کنترل- ارزشیابی) مبتنی برشواهد: با استفاده از مهارت های مدیریتی که فرا گرفته، بتواند فرایند مدیریت را در کتابخانه و مرکز اعمال نماید.
- تعامل بین بخشی: از توانایی برقرار کردن ارتباطات موثر بین بخش های مختلف برخوردار باشد.
ب: توانمندی های اختصاصی مورد انتظار (Special Competencies)
توانمندی های اختصاصی مورد انتظار برای دانش آموختگان این مقطع عبارتند از:
- تعامل با کاربران و مخاطبین
- برقراری ارتباط مناسب با مدیران و سایر کارکنان کتابخانه
- مهارت کاربرد رایانه به خصوص در مورد استفاده از پایگاه های اطلاعاتی و اینترنت
- مهارت انجام پژوهش
- مهارت کار با نرم افزارهای مدیریت استناددهی
- مهارت کار با نرم افزارهای علم سنجی از قبیل UCINET, Histcite, Pajek جهت ترسیم شبکه های هم تالیفی و تولیدات علمی هر دانشگاه و موسسه پژوهشی
- داشتن اطلاعات عمومی و اختصاصی خوب، زمانی که در کتابخانه های تخصصی فعالیت می کند.
- استفاده از وسایل و تجهیزات تخصصی مرتبط با رشته
- مهارت های جستجوی اطلاعات
- توانایی آموزش جست و جو و استفاده از اطلاعات
- همکاری در امر آموزش
- همکاری در پژوهش و مشاوره اطلاعاتی
- مشارکت در تیم های درمان
- همکاری در تجهیز کتابخانه ها
- همکاری در امر ارزیابی تولیدات علمی و رتبه بندی موسسات و وب سایت ها