کمیته پژوهش در آموزش
اعضای کمیته
مسئول کمیته
|
دکتر حدیث امیری
|
گروه مدیریت اطلاعات سلامت
|
دکتر زهرا کرباسی
|
گروه مدیریت اطلاعات سلامت
|
دکتر مهدی محمدی
|
گروه مدیریت اطلاعات سلامت
|
دکتر مهدیه شجاعی
|
گروه سلامت در بلایا وفوریت ها
|
دکتر مبین مرادی
|
معرفی
اساتید دانشگاه در زمینه تولید و توسعه دانش وظایف مهمی بر عهده دارند .نقش پژوهشگری برای اساتيد دانشگاه نقش شناخته شده اي مي باشد. البته بايستي به اين نکته توجه نمود که توسعه دانش تنها به بکارگيري يک سازوکار روش مند و نظام مند براي توليد دانش در طي يک پروژه پژوهشي پايه و تدوين مقاله و انتشارات و تاليفات در اين بخش محدود نمي شود. امروزه اختراع ،ابداع و کارآفريني نيز از رسالتهاي دانشگاه و اساتيد مي باشد. وظيفه اصلي کمیته پژوهش در آموزش، مديريت ونظارت بر روند تصويب، و حمايت از طرح هاي پژوهش در آموزش است تا علاوه بر رفع نيازها و مشكلات آموزشي دانشگاه، گام مؤثري در ارتقاء كيفي سطح آموزش دانشگاه كه رسالت اصلي معاونت آموزشي مي باشد، برداشته شود.
رسالت
ارتقای جایگاه آموزش در دانشگاه، نظارت بر اجرای طرحهای پژوهش در آموزش و تسهیل اجرای آنها، گسترش فرهنگ پژوهش در زمینه آموزش در سطح دانشگاه و کمک به توسعه و تحول آموزش از شکل سنتي به شکل مدرن.
اهداف واحد پژوهش در آموزش
- اهتمام در ترویج فرهنگ پژوهش در آموزش در دانشگاه
- نظارت بر تدوین برنامه نیازسنجی برای تعیین اولویت هاي پژوهش درآموزش
- مشارکت و نظارت بر تدوین برنامه مشخص برای ارائه مشاوره در مور د طرح های پژوهش در آموزش
- مشارکت و نظارت بر اجرای طرح های دارای اولویت پژوهش در آموزش
- نظارت بر انتشار و ارائه مقالات پژوهش در آموزش
- نظارت بر تدوین برنامه مشخص برای بکارگیری نتایج طرح های پژوهش در آموزش
- نظارت بر ارائه فرایندهای آموزش علوم پزشکی در جشنواره شهید مطهری از طریق دبیرخانه اين جشنواره در EDC
- نظارت بر وجود کمیته نوآوری و دانش پژوهی و تشکیل جلسات مستمر این کمیته در واحدها
- تدوین سازوکار مناسب برای آموزش و ارائه مشاوره به اعضای هیات علمی برای انجام فعالیت هاي نوآوري و دانش پژوهي و نظارت بر اجراي آن
- نظارت بر اطلاع رسانی مناسب فعالیت های مصوب نوآوری و دانش پژوهی
از آنجا كه فعاليت هاي آموزشي بخش مهمي از رسالت مؤسسات آموزش عالي و قسمت عمده اي از فعالیتهای اعضاي هيأت علمي را تشكيل مي دهند، ضروري است تلاش و كوشش ايشان در اين عرصه نيز به نحو مناسب ارزش گذاري شود بنابراین هدف از تدوین این شیوه نامه تعیین چگونگی مستند ساختن، ارزیابی جـامع، دقیـق و منصـفانه و امتیـاز دهـی آن دسـته از فعالیت هاي دانشورانه و دانش پژوهی در زمینه آموزش علوم پزشکی است که در دانشـگاههاي علـوم پزشـکی کشـور انجـام شده است.
تعریف: (فعالیتهاي دانشورانه آموزشی و ودانش پژوهی آموزشی)
در سال 1997 آقای Glasssick در کتاب خود با عنوان Scholarship Assessed شش معیار مشهور خود را بر ای ارزیابی فعالیت های دانش پژوهی ارائه داده است این معیارها عبارتند از:
-
اهداف روشن و واضح
-
آماده سازی و مطالعه کافی
-
استفاده از روش های مناسب
-
نتایج مشخص
-
معرفی موثربرنامه
-
برخورد نقادانه
پس فعالیتهاي دانشورانه آموزشی فرایند آموزشی نوآورانه است که داراي اهداف شفاف، متـدولوژي مشـخص، مبتنـی بـر شواهد موجود (آماده سازي مناسب ) و داراي نتایج مشخص است (4 معیار نخست) ودانش پژوهی آموزشی فعالیتهاي دانشورانهاي است که علاوه بر چهار معیار فوق بـه نحـو مناسـبی منتشـر شـده و در معرض نقد دیگران قرار گرفته باشد.(همه 6 معیار گلاسیک)
نحوه ارزشیابی
مرجع اصلی ارزشیابی و تعیین امتیاز فعالیتهاي موضوع بند ششم از ماده 2 آیین نامه ارتقا کمیته کشوري ارزیـابی فعالیت هاي دانشورانه و دانش پژوهی آموزش علوم پزشکی است
لازم است فرد متقاضی مستندات، شواهد و مدارك لازم در خصوص فعالیت هاي مورد نظر را در سامانه ملـی فعالیتهـاي نوآورانه آموزشی به آدرس..........................................ثبت نماید.
.مستندات ارائه شده در بخش فعالیتهاي دانش پژوهی آموزشی باید علاوه بر اطلاعات مربوط به کمیت و کیفیت فعالیـت انجام شده، داراي شواهدي دال بر تعامل با سطوح مختلف جامعه آموزشی علوم پزشـکی در خصـوص گـزارش نتـایج آن فعالیت باشد. مصادیق این تعامل عبارتند از برگزاري کارگـاه هـاي آموزشـی و ایـراد سـخنرانی در مـورد نتـایج فعالیـت آموزشی صورت گرفته یا محصول آن به صورت مدعو در حوزه هاي وسیعتر (سایر دپارتمانها/ دانشکده هـا / دانشـگاهها)، ارائه نتایج در کنگره هاي علمی، انتشار در مجلات علمی- پژوهشی، ثبت فعالیت ها در تار نماهاي مـرتبط با نوآوري آموزشی.
فعالیتی می تواند وارد فرآیند داوري شود که حائز تمام شرایط زیر باشد
مرتبط با حوزه آموزش یکی از رده هاي فراگیران علوم پزشکی (دانشجویان، دستیاران، آموزش مـداوم جامعـه پزشکی) یا اعضاي هیأت علمی باشد
در عمل به اقدامی براي بهبود کیفیت آموزش منجر شده باشد. بنابراین طرح هایی که صـرفا ماهیت نظریه پردازي و ارائه پیشنهاد بدون انجام مداخله دارند مشمول بند ششم ماده 2 آیین نامه ارتقا (فعالیتهاي دانشـورانه یـا دانش پژوهی آموزشی) نخواهند بود. همچنین پژوهشهاي آموزشی که صرفا ماهیت تولید علـم دارنـد و همـراه بـا اقدامی براي اصلاح روندهاي آموزشی دانشگاهها نبوده اند نیز قابل بررسی در بند ششم از مـاده 2 آئین نامـه ارتقـا نیستند
باید به اندازه کافی در آموزش دانشگاه استقرار کافی پیدا کرده باشد: - فعالیتهایی که اجراي مستمر دارند حداقل باید به مدت شش ماه ادامه یافته یا محصول آن حداقل بـه مـدت شش ماه مورد استفاده قرار گرفته باشد. - فعالیتهایی که می تواند به طور مکرر اجرا شود باید حداقل دو بار انجام شده یا مورد استفاده قرار گرفته باشد. - اگر جنس فعالیت، به صورت تدوین برنامه یا سند سیاست گذاري یا آیین نامه و دستورالعمل است که یک بار انجام می شود اما بعد از تصویب، تاثیر مستمر خواهد داشت، باید به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده باشد.
پس از اطمینان در خصوص احراز شرایط ورود به داوري، بررسی وجود معیارهـا ي شـش گانـه دانـش پژوهـی آموزشـی توسط کمیته دانشگاهی/کشوري دانش پژوهی انجام می شود.
براي کسب امتیاز دانش پژوهی ( که می تواند جایگزین امتیازات ماده 3 ارتقا شـود ) بـراي "تولیـد وسـایل آموزشـی "، "تولید لوح فشرده آموزشی با رعایت ساختار علمی" و "سایر موارد" در بخش یادگیري الکترونیک، تایید کمیته
محاسبه امتیازات بند 6 ماده دو آئین نامه ارتقاءحداکثر امتیاز ذکر شده در هر یک از بندهاي شش گانه مندرج در بند شش ماده دو آئین نامـه ارتقـا مصـوب شـوراي عـالی انقلاب فرهنگی معرف امتیاز فرایندهاي دانشورانه یا دانش پژوهی آموزشی (قابل انتقال به ماده سه) در سطح کشوري اسـت . چنانچه فعالیتی تمام معیارهاي گلاسیک را داشته باشد، امتیاز آن می تواند در ماده 3) حداکثر تا 50 درصد امتیـاز لازم اعـم از شرطی و غیر شرطی) لحاظ شود. حداکثر امتیاز فعالیتهاي مندرج در بند شش ماده 2 آیین نامـه ارتقـا بـر حسـب سـطح نوآوري به شرح جدول زیر محاسبه می گردد.
